Kilpailuehdotus täydentää Sakaristonmäkeä uusilla omaleimaisen identiteetin omaavilla rakentamisen kokonaisuuksilla, jotka yhdessä uusien liikkumisen reittien kanssa liittävät alueen osaksi keskustaa, samalla kunnioittaen alueen historiaa ja inspiroituen olemassa olevasta rakenteesta.
Kymenlaaksontie ja sen tuleva jatke muodostavat ehdotuksen selkeän pohjois-etelä -suuntaisen rajan urbaaniuden asteen, toimintojen laadun sekä arkkitehtonisen käsittelyn suhteen. Tien länsipuolen alueen maltillinen ja asumiseen painottuva täydennysrakentaminen on hienovaraisesti sommiteltu historiallisen rakenteen lomaan, kun taas itäpuoli on liitetty osaksi Kouvolan keskustaa ja sen toimintoja tiiviillä sekä nykyaikaisella rakentamisella, jossa eri toimintojen sekoittumisella saavutetaan ympärivuorokautista urbaania elävyyttä. Kymenlaaksontie myös jakaa alueen kahteen hitaan liikkumisen alueeseen, joita rajaavat lisäksi alueelliset kokoojaväylät.
Ehdotuksen selkärangan muodostavat historialliselta Kasarminmäeltä moderniin keskustaan johtavat kaksi uutta viher- ja kevyen liikenteen reittiä. Ensimmäinen kulkee Kymenlaaksontien jatkeen yli uutta vihersiltaa pitkin, vähentäen näin tien estevaikutusta ja vahvistaen alueen viheryhteyksien verkkoa. Toisen reitin kohokohtana toimii kaupungin sisääntuloporttina toimiva uusi pyöräsilta. Reittejä aktivoivat niiden varrelle sijoitetut toiminnot kuten viljelypalstat ja kaupunkiaukiot.
Ote arvostelupöytäkirjasta:
Ehdotus on taitavasti analysoitu kokoelma erilaisia ideoita ja teemoja. Arkkitehtuuri on kauttaaltaan hallittua ja korkeatasoista. Ehdotuksessa on paljon kiinnostavia ajatuksia. Ostoskeskus ehdotetaan säilytettäväksi ja sen ympäristöä ehdotetaan kehitettäväksi muista ehdotuksista poikkeavin keinoin. — Kirkon ympäristön täydennysrakentaminen on sommiteltu rajaamaan Pyhän Ristin kirkkoa ympäröivästä puistosta selkeä yhtenäinen asuinalue. Uudisrakennukset ottavat muotonsa, kokonsa sekä materiaalimaailmansa ympäröivästä rakennuskannasta. Olemassa olevat ja uudisrakennukset yhdessä muodostavat uusia yhteispihoja, joissa vanha ja moderni kohtaavat sulassa sovussa, ja historian kerrokset ovat osa arkipäivää. Uudisrakennukset on sommiteltu hienovaraisesti niin, ettei vanhojen rakennusten näkymiä kirkolle ole estetty, mutta näkymä ja viheryhteys itään on estetty.
Lisää
Lunastus
Yleinen arkkitehtuurikilpailu
Kouvola
2018
Kouvolan kaupunki
Hanna Kuivalainen
Vilma Autio
Maija Parviainen
Jouni Lehtomaa (liikennesuunnittelu)
Viistoilmakuva
Kaksi uutta kevyen liikenteen reittiä liittävät Kasarminmäen lähemmäksi keskustaa ja parantavat alueen saavutettavuutta. Reittejä aktivoivat niiden varrelle sijoitetut toiminnot kuten viljelypalstat, kaupunkiaukiot ja liiketilat.
Uusi shared-space aukio alentaa Sakaristontieltä ja Kappelikadulle ja toisin päin kulkevien ajonopeuksia. Kuusaantien osuutta on puurivistöillä ja jatkuvalla keskilevikkeellä muotoiltu enemmän osayleiskaavan mukaiseksi puistokaduksi. Kasarmikatua ja Marjoniementietä kehitetään hitaina puistomaisina katuina.
Olemassa olevat ja uudisrakennukset muodostavat uusia yhteisiä pihatiloja, joissa vanha ja moderni kohtaavat sulassa sovussa ja historian kerrokset ovat osa arkipäivää. Uudisrakennukset on sommiteltu hienovaraisesti niin, ettei vanhojen rakennusten näkymiä kirkolle ole estetty.
Alueiden omaleimaiset identiteetit
Suunnitelma on vaiheistettavissa neljään osaan. Kukin kokonaisuus toimii myös itsenäisesti, eli vaiheistus ei vaaranna koko suunnitelman toimivuutta. Osio numero neljä on viimeisenä toteutettava tulevaisuuteen katsova visiomainen osa suunnitelmaa. Vaihestuksella taataan suunnitelman resilienssi.